17 maj 2012

middagsbjudning a lá världen




I helgen hade jag middag. När jag bjuder på middag så tycker jag att det är roligast att göra en massa tilltugg av olika slag..helst skulle middagen bara kunna bestå av en massa tilltugg! :-) Och egentligen hade jag tänkt grilla..men eftersom vädret var extremt ostadigt vågade jag inte ha tilltro till att det skulle fungera på kvällen så burgarna jag gjorde stektes i pannan.. men det gick väldigt bra det med. Temat för kvällen var mat från olika världsdelar. Efterrätten var en pecannötspaj, det har jag aldrig gjort förut. Jag modifierade ett befintligt recept och tycker själv att den blev toppen! Det tog bara väldigt lång tid för den att stelna..men den var i alla fall klar när det var dags att äta den..

Just nu när jag skriver detta så tar det väldigt lång tid för mig att skriva pga att jag har en skadad tumme..skulle hacka lite grönsaker till frukostomeletten..och tog i lite för hårt..på fel ställe..Det är inte alltid som jag är så seriös till frukost, men satt precis och läste Gwyneth Paltrows blogg (eg kallade lifestyle journal) http://goop.com/ och hennes nutritionist tipsade om att äta mer protein och vitaminer till frukost (vi västerlänningar äter ju gärna mängder av socker och mjöl annars till frukost..) så då kom jag på att eftersom jag just idag tänkt äta ett bakverk till frukost.. (ni får veta imorgon vilket bakverk) så tänkte jag att lite protein måste till.. Men nej nu måste jag förbereda mig för ikväll då min vän fyller år! Jag ska nämligen ta med det här bakverket.. (som ni får se snart, för om jag lägger upp det nu så ser hon och då blir det ingen överraskning!) :-) Här är i alla fall recepten från helgens middag:

***


Grönsaksstavar med dip och smördegspinne

4 pers



2 morötter
2 bleksellerikvistar
1 halv gurka
1 halv paprika (eller gärna i olika färger)

1,5 dl gräddfil
1,5 dl creme fraiche
1-2 msk sweet chilisås
1 krm ekologisk grillkrydda
1 krm vitpeppar
1 krm sambal oelek, eller en halv krossad piri piri
1-2 pressad(e) vitlöksklyfta(or)
1 msk örthack (tex timjan, gräslök, persilja)
salt och peppar =om det inte smakar himmelskt så har du haft i för lite salt!

Skär grönsakerna i stavar, rör ihop alla ingredienser till dippen, häll upp dippen i fyra coctailglas och stick ner grönsakerna. Alla får ett eget glas och kan dubbeldippa hur mycket de vill! :-) Lägg gärna en smördegspinne på glaset också, det blir tjusigt.

Smördegspinnar


smördeg
ägg
sesamfrön
salt & peppar

Gör gärna på köpt smördeg -så himla enkelt -eller gör själv och förvara utkavlad i frysen! Tina degen. Skär dem i ca 2 cm breda remsor. Pensla remsorna med ett uppvispat ägg, helst på båda sidor, vrid dem så att de blir som spiraler (gör inte för mycket då går de bara sönder). Strö över lite sesamfrön, salt och peppar och grädda i ugnen  tills de jäst och fått färg. (Läs på förpackningen).


Kikärtsbollar

10-15 st


1 burk kikärtor
1 bit feta ost
olivolja
salt & peppar
1 krm paprikapulver
0,5-1 tsk currypaste (smaksak vilken färg dvs styrka, men röd blir snyggast)

Mixa alla ingredienser till en smet. Min blev först lite rinnig, men om din också blir det behöver du inte vara orolig, för efter en liten stund i kylen stelnar den. Sen går det att rulla små bollar och efter det rullar du bollarna i sesamfrö, lägger upp dem på ett serveringsfat och klipper lite gräslök över dem.


Lassi

(beräkna 1,5 dl/pers)




2 delar yoghurt
1 del mjölk
krossad is
honung eller sirap
salt
lite citron eller limejuice

Mixa alla ingredienser. Smaka av med ev mer salt. Det ska kännas både sött och salt och lite surt. Servera med krossad is i glasen. Passar till de lite starkare kikärtsbollarna.


Amerikanska vegoburgare


9 st burgare



1 påse sojafärs (som jag låtit ligga i vatten för att svälla i ca 5 min)
ca en halv burk kikärtor
2 msk tahini
1 tsk sambal oelek, eller två piri piri
1 msk olivolja
1 gul lök
2 msk örthack -timjan, oregano, persilja
1 msk sirap (eller honung)
2 msk tomatpuré
1 brödbit (eller ca 0,5 dl ströbröd)
2 ägg (eller no egg)
ev 2 msk smokey grillolja av något slag -det är trevligt när man får till lite rökig smak på sina burgare

Mixa alla ingredienserna, klicka ut på en plåt med smörpapper, gör gärna som vanligt med glasskopan -så himla smidigt. Tryck ut dem till burgerstorlek, grädda dem i ugnen ca 45 min på 150 gr. Ibland tar det lite längre tid. Sen kan du låta dem svalna och vänta tills gästerna kommer, eller frysa dem. När gästerna har anlänt steker du på burgarna i en grillpanna med en skiva amerikansk cheddarost - tills burgarna fått snygga ränder. Stek även på bröden (köp helst lite grövre hamburgerbröd). Serverga burgarna gärna med nedanstående grönsaker upplaga på ett rejält serveringsfat så att man får plocka därifrån och göra sin burgare själv, gör gärna egen dressing. Jag serverade även potatisklyftor till, gjorda i ugn med salt och peppar, olivolja och lite sesamfrön.


Hamburgerdressing


1 dl creme fraiche
1 dl majonnäs
2 msk chilisås
1 msk sweet chilisås
1-2 vitlöksklyftor
örthack
salt & peppar
ca 1 msk smokey honey grillolja (kan helt uteslutas, men eftersom jag ändå hade det hemma..jag skulle tyvärr tippa på att denna innehöll en del glutamater..vågade inte ens läsa..men ibland så är det svårt att undvika! Nån som har nåt tips på hur man får till en "rökig smak" på bästa sätt?)


lökringar; gärna olika sorter som purjo, gul lök, röd lök
smörgåsgurka
paprikaringar
gurkskivor
tomatskivor
blandsallad (gärna spenat, ruccola mm)
Glöm inte att ställa fram: ketchup och ev. senap (helst av lite av finare sort om du visar upp flaskorna), din hemmagjorda hamburgerdressing. Smaskens!



Pecannötspaj

(ca 10 bitar/ 20 cm dm pajform)



4 dl mjöl
1,5 dl flytande smör
2 msk socker
=rör ihop dessa ingredienser till en deg, tryck ut i en pajform.
200 g pecannötter
2 ägg
1 dl socker
3 msk flytande smör
1 tsk vaniljsocker
2 dl sirap
2 msk vetemjöl
1 krm salt

Vispa ägg och socker. Blanda i sirap, smör, vaniljsocker, mjöl och salt. Lägg i pecannötterna i pajformen, häll över smeten och grädda på 150 gr i ca en timma. (min tog dock längre tid, men det berodde nog på att jag rostade potatis i ugnen samtidigt så luftfuktigheten var nog betydligt högre än normalt, men du märker när den är klar, den ska inte kännas lös). Servera med mycket vaniljvisp (eller låt alla få ta själva)! Dagen efter är den nästan ännu godare, för då har den hunnit bli sådär trevligt kladdig, som kola..

<3











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar