10 april 2012

Den glömda vårfrudagen!


Det var visst vårfrudagen, även kallad våffeldagen för några veckor sen. Jag missade helt att göra våfflor då. Precis som Fru Vår har missat att det ska vara vår.. Men så igår gjorde jag dem, våfflorna! Tänkte att det ju var lämpligt eftersom jag insåg att jag hade frysta bär och ägg över från påskpysslet.. Jag slog ihop några recept jag fann på nätet och utformade ett eget. Leila (http://www.leila.se/) säger att pannkakor blir frasigare om man har i lite kolsyrat vatten precis före gräddning så det beslöt jag att testa i våfflorna:

Våfflor med hemmagjord skogsbärssylt

10 st



2,5 dl mjölk
2,5 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
100 gr saltat smör
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
1 dl kolsyrat vatten

Gör såhär: Vispa ihop smeten, tillsätt vattnet sist, grädda med lite smör.

***


Hemmagjord skogsbärsssylt

(till ca 10 våfflor)

ca 3 msk syltsocker
ca 100 gram frysta blandade bär
ca 3 msk vatten

Koka ihop ingredienserna tills du tycker konsistensen är bra - tar max 10 min. (Tips: ha alltid syltsocker hemma!)



Servera våfflorna med vispad grädde som du smaksatt med vaniljsocker.  MUMS!
Ps. De blev jättefrasiga, så kanske det berodde på det kolsyrade vattnet..:-)

***


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar