17 april 2012

Det finaste som finns




Mitt internet har legat nere och sen har jag börjat fixa i trädgården, så det har inte blivit så mycket uppdateringar på sistone. Man blir verkligen helt uppslukad av att pyssla med trädgården. Just nu har jag främst försökt pyssla med gräsmattan och flyttat gräs från grusgången till gräsmattan vid sidan av huset.. det är roligt för man ser fort hur fint det blir. Alltså jag "recyclar" gräs som växer på "fel ställe" och planterar det på "rätt ställe". Smart tyckte jag eftersom jag inte behöver köpa några nya gräsfrön. Sen har jag även plockat in ett annat vårtecken: tussilago! Så nu känns det vårigt även inomhus.

Igår gjorde jag en kladdkaka -som var precis lika god idag. Kladdkakereceptet kommer från boken "Klart smart mat" (Ica Förlag) - Jag har ändrat lite i receptet -såklart, så att det blev ännu godare. Det här är den bästa kladdkakan jag vet, och kokboken är kanske den bästa kokboken jag vet - den passar för alla som är tex studenter och vill laga billig men enkel mat och var den första riktiga kokboken jag köpte.

I alla fall kan jag nu njuta av kanske det finaste som finns: kladdkaka med vaniljgrädde och små vårsolar (tussilago) vid bordet.

***


Kladdkaka



1 dl Milda Culinesse (eller smält 100 gram smör)
2 ägg
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 krm salt

Smöra och mjöla en form. Den bör vara max 20 cm i diameter. ( i deras recept står det 24 cm stor men då blir kakan jätteplatt!) Vispa ägg och socker vitt och lite fluffigt. Blanda mjöl, kakao vaniljsocker och salt i en annan skål, häll sedan i smöret och mjölblandningen i äggvispet. Rör om tills allt blandat sig. Smeten känns rätt tjock, häll smeten i formen och grädda i 15 min på 175 grader. (20 min står det i receptet, men om man vill ha den kladdig -och det vill man ju, så räcker 15 min). Vispa upp grädde med lite vaniljsocker och servera till. Självklart kan du lyxa till det och servera tex färska bär till.. men det får det bli till sommaren för min del då de kan vara närproducerade -kanske extremt närproducerade till och med.. :-) 

<3
ps. Burken med hunden på som matchar tallriken så fint är ett fynd från Östanå Färjeläges lumpbod och används till att förvara kaffe i. http://www.winterhagenantik.se/.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar