11 maj 2012


Förvirrade begrepp

Är det en raggmunk? Är det en råraka? Nej det är rösti!

För någon vecka sen gjorde jag en lyxig lunch. Jag tänker inte prata om så mycket annat, det finns för mycket hemskt i världen just nu att ibland måste man bara låta sig försjunka i sådana basala saker som matlagning. Lunchen jag gjorde googlade jag på eftersom jag var osäker på om det var en raggmunk eller en råraka som jag gjorde (hittade på receptet medan jag gjorde). Det visade sig att det inte var något av det, utan det var mest likt rösti, men eftersom rösti egentligen ska vara tjockare så kan man säga att jag gjorde en tunn rösti. Nu reder jag ut begreppen för er också: Raggmunk är alltså en pannkakssmet med potatis i (alltså mjöl, mjölk och ägg), medan råraka enbart har potatis som steks tunt (och då enbart potatisstärkelsen som bindemedel), och rösti har gärna lök eller bacon i sig och binds ihop med ägg. Så nu vet ni det! Eftersom jag hade bestämt mig för att göra en variant på tiramisu till efterrätt så hade jag mascarponeost hemma, så mitt tips är att servera röstin med den typen av färskost, det blev verkligen jättegott! Min variant på tiramisu har jag hittat på och kallar banamisu eftersom jag känner en person som absolut vill ha banan i alla efterrätter. Varsågoda!


***

Lövtunna rösti

 ca 9 st



3 ägg
3 stora finrivna potatisar
1 gul lök, finhackad

Vispa ihop smeten, stek på medelhög värme. Stek dem alltså tunna som en råraka -man ska helst se igenom dem. Jag var tvungen att höja och sänka värmen under tiden. För man vill ju att de ska bli genomgräddade, men inte brända. Det tog ca 3 min på varje sida.


Till servering:
ca 1 dl  mascarponeost
ca 1 dl creme fraiche
ca 1 dl philadelphiaost
1 knippe finhackad persilja
örtsalt och peppar
1 finhackad tomat
1 näve blandsallad (med bla ruccola och babyspenat)
1 finhackad rödlök

Rör ihop ostarna och creme fraiche med persilja, salt och peppar. (Du kan variera detta efter vad du har hemma, det går att ersätta nån del med gräddfil också.) Lägg ut några salladsblad på varje rösti, klicka över röran, strö över tomat och rödlök. Mums!



***

Banamisu

4 portioner

1 burk mascarponeost
1 förpackning vaniljvisp
2 äggvitor
2 bananer
Några droppar citron (Om du ska servera banamisun dagen efter så är det bra att ha i citron, annars mörknar bananen och efterrätten ser lite grå ut.)
4 bitar sockerkaka - eller två muffins eller liknande
kaffe samt lite likör av något slag (Totalt räcker ett halvt glas till alla 4, jag hade kahlua, men baileys, eller nån annan likör eller cognac funkar.)
kakao
färsk frukt

Vispa vaniljvispen för sig, och äggvitorna för sig, rör sen ihop dem med mascarponeosten. Mosa bananerna med ev. citron, och häll i bananmoset i röran. Lägg sockerkaksbitarna (eller delade muffins) i botten på varje serveringsglas, skeda över kaffe/likören. Klicka över mascarponeröran och pudra med kakao. Stick ner skivor av färsk frukt, tex kiwi, banan, jordgubbar. (Stiligast blir alltid skivor av frukt om man skär dem på diagonalen, nåt jag lärt mig av en kock). Vill bara tillägga att idén med att göra tiramisu på nån kaka och inte på savoiardikex kommer  från mitt café eftersom man ibland hade kaka över som började bli lite torr, då kom vi på att om man lägger den i ett glas och häller över kaffe eller nån annan dryck så passar det i en dessert. Det är ett bra sätt för dessa godsaker att komma till användning istället för att hamna i sopen. :-)

Lycka till! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar