2 april 2012

Ångestfyllda nätter och moussefyllda tårtor



Jag testbakade först en tårta vars innehåll skulle bestå av en chokladbotten, och två olika sorters mousse .. den tårtan blev jag så missnöjd med att jag slängde den på en gång! :-(
Jag hade gjort en blåbärsmousse som det stod i receptet, men blev inte alls nöjd med den. Sen insåg jag att jag egentligen starkt ogillar att följa recept. Det känns väldigt okreativt för min del.. Men när jag prövade att utesluta gelatinet i den vita chokladmoussen - eftersom jag ville ha den vegetarisk -kom jag att tänka på vad Cake Boss sagt:  "matlagning är konst, bakning är kemi". Behöver jag nämna att den andra moussen blev alldeles för lös.. (kolla in lite Cake Boss här: http://tlc.howstuffworks.com/tv/cake-boss).
Det jag brukar göra när jag lagar mat är att läsa recept och sen utgå från dem..men det funkar tyvärr inte att göra så i bakning. Man kan alltså inte bara utesluta vissa ingredienser.

Så jag beslöt mig att köra för helt egen maskin. Dvs slopa receptet helt och skapa mina egna. Well, efter tre dagars kämpande och två nätter av ångest lyckades jag tillslut presenterade fyra tårtor på kalaset som jag såhär i efterhand blev väldigt nöjd med eftersom de smakade fantastiskt! Jag återanvände de lite halvlyckade chokladbottnarna och körde dem i en mixer med digestivekex. De blev mjuka och supergoda med digestivekexens hjälp. Så detta är alltså en smidig botten att göra om du har några chokladkakor/muffins över i frysen. Om du vill kan du även göra tårtbottnen från grunden. Nedan följer recepten.





Detta lärde jag mig 

(och som du oxå kan ta lärdom av så slipper du göra samma misstag som jag!) :-)

* Du kan inte utgå från ett recept och "freestyla" hursomhelst. Bakning är kemi. Ingredienserna finns i receptet av en anledning.
* Om du inte har bakat en tårta förut och du har en deadline, provbaka gärna en vecka innan så slipper du stressen om det skulle gå dåligt..och kan i lugn och ro pröva ett annat recept eller öva upp dig genom att provbaka tårtan flera gånger..
* Grädde som är vispad för hårt blir klumpig om du rör i smält choklad. Det verkar som att detsamma gäller äggvita..men det har jag eg inga bevis för.
* Grädde skär sig om om du rör i smält choklad som inte hunnit svalna ordentligt först!
* Var noggrann med att ta bort smörpapperet på alla lagren innan du slår ihop delar till en tårta..
* mousse tycks behöva nåt slags gelatin i sig för att verkligen hålla konsistensen. Det finns ett gelatin som heter agar-agar och är vegetariskt. Dvs det är eg inte gelatin utan gjort av alger istället för djurdelar, men gelésocker ska jag använda nästa gång som verkar supersmidigt!
Läs här: http://sotasaker.com/lingonmousse/
* Ska du göra flera tårtor vispa bara ingredienser till en tårta i taget -utifall något går fel behöver du således inte slänga hela satsen.
* Var jätteförsiktig med att inte få in någon droppe vatten när du smälter vit choklad. Den blir grynig och går inte att använda! Grädde skyr oxå vattendroppar för att kunna vispas.
* Använd inte stora blåbär för annat än dekor! De smakar ingenting i tex i en blåbärsmousse.

***

Hallon & chokladmoussetårta med marängtäcke



Alla ingredienserna är ekologiska utom digestivekexen, bakpulvret och kesellan! Var noga med att den vita chokladen, vaniljen och kakaon är rättvisemärkta!

LAGER 1 - BOTTEN: Digestivechokladkaka


7 digestivekex
1 chokladkaka som du har i frysen, eller tre-fyra chokladmuffins
3 msk saltat smör
lite mjölk för spädning
mixa allt i en mixer. Tryck ut i en form på ca 20 cm. Jag lade i smörpapper som jag hade klippt ut i samma storlek som botten på formen. Grädda i ugnen 20 min i 175 gr.

(Har du inte frysta muffins eller chokladkaka kan du såklart göra den från grunden, gör då såhär:
2,5 dl socker
0,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
150 g saltat smör (eller osaltat men tillsätt i så fall 0,5 tsk salt)
2 ägg
7 digestivekex
Värm ugnen till 175 grader. Smörj och mjöla formen. Mixa ihop alla ingredienser. Grädda som ovan.)

***


LAGER 2: Vit chokladsås



1 äggula
4 msk florsocker
1,5 tsk potatismjöl
0,5 burk vaniljkesella
2 dl vispgrädde
1 vit chokladkaka (150g)
Börja med att vispa grädden men ställ den åt sidan så länge. Smält den vita chokladen i kesellan på låg värme och vispa hela tiden så att chokladen inte bränns. Knäck i äggulan och tillsätt florsockret, fortsätt sen vispa ner potatismjölet och höj värmen lite, men sänk värmen direkt det börjar tjockna, och ta sen av kastrullen direkt då det börjar bubbla. När krämen svalnat blandar du ner den i den vispade grädden. Obs! vänta verkligen tills den svalnat annars skär sig grädden! Spar lite sås att spritsa med sen. Bred ut på tårtbottnen.

***


LAGER 3: Linnéas chokladmousse (världens enklaste)



4 dl vispgrädde
kakao efter behov
florsocker efter önskad sötma

(obs måtten till moussen kommer att uppdateras när jag är mer säker)

Vispa ner kakao och florsocker i grädden, men ta lite i taget. Det tjocknar efter en stund. När det är tjockt som en mousse är det klart. Den här moussen brukade vi servera på caféet jag hade förut och den blev väldigt populär pga sin mycket kraftiga chokladsmak. Om du vill ha den fluffigare och mindre kraftig chokladsmak kan du vispa grädden innan och behöver då inte ha i lika mycket kakao. Spar lite mousse att spritsa med senare. Bred ut moussen på den vita chokladsåsen.

***


LAGER 4: Hallonmousse

1 burk hallonkesella
2 msk hallonsylt
2,5 dl grädde
0,5 tsk citronjuice
1 tsk vaniljsocker
4 msk florsocker
ca 1 tsk agar-agarpulver

Vispa grädden vid sidan av. Vispa ihop övriga ingredienser. Agar-agarpulver måste värmas till ca 40 grader för att det ska tjockna, så värm smeten på plattan utan att bränna den. Låt den svalna ordentligt! Vänd sist av allt ner den vispade grädden. Bred ut hallonmoussen på den mörka chokladmoussen.

***


LAGER 5: Maräng

1,5 dl strösocker
3 äggvitor

Dela alltså gulor och vitor. (Frys in gulorna eller använd dem till den vita chokladsåsen). Vispa äggvitorna till hårt skum, det tar ca 6 min. Häll i sockret lite i taget under tiden. Klipp ut smörpappersrundlar, några cm mindre än din kakform du använde till tårtan. Bred ut marängsmeten på smörpapperet och gör den lite "toppig", det ser snyggt ut när du sen lägger upp den. (Observera att de flyter ut något så gör dem verkligen inte för stora för då blir de större än tårtan och det blir inte så fint.) Grädda i ugnen ca 1,5h på 150 grader. Ta ut dem när de har fått svag färg. Gräddar du flera åt gången kom ihåg att byt plats på marängerna några gånger under tiden.Vänta tills marängen helt svalnat och vänd den jätteförsiktigt och dra av smörpapperet. Lägg marängen på tårtorna. Du måste nu snabbt kyla tårtan, eller frysa in den om du vill det.


***

DEKOR PÅ TÅRTAN

Chokladdoppade jordgubbar

vit choklad
mörk choklad
jordgubbar
träspett

Stick in spetten en bit i jordgubbarna. Smält chokladen i olika skålar i vattenbad. Doppa ena sidan i vit choklad. Låt torka. Doppa sedan andra sidan i mörk choklad. Ringla därefter den mörka chokladen tvärs över gubbarna på den vita chokladen med en liten sked. Du kan göra ungefär såhär: http://www.youtube.com/watch?v=LrLni1IUHxo&feature=related. Men det är smart att ha gubbarna på spett medan du gör det så slipper du den fula kanten som blir när du lägger dem på en plåt. Spara några gubbar och dela dem mitt itu.



***


Smält sockerdekor

2-3 dl socker

smält sockret på medelhög värme. Medan det är flytande ta en slev och ringla ut sockret i gallermönster på en smörpapperklädd plåt. Obs! Var superförsiktig, det är jättehett! Även plåten blir het under så om din bänk är känslig måste du ha underlägg under plåten. Gör flera små gallerdekorationer. Ca tre per tårta behövs. Låt svalna. Förvara dem i rumstemperatur, gärna i en burk med lock. Man kan tydligen även ha i vatten i sockret (men det hade inte jag). Gör ungefär såhär: http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=fvwp&v=k5wQhJIHaCk

***

Rosa kokos

1/2 påse kokos
några droppar röd karamellfärg
Lägg kokosen i en påse och skaka.


Hjärt-strössel
Mynta

Spritsa den vita moussen runt tårtan och bred sedan ut den med en smörkniv så att den täcker alla skavanker och får marängen att gå ihop snyggt med resten av tårtan. Häll kokosen med en tesked runt hela tårtan. Tryck fast den lite med fingrarna om det behövs. Blås av överflödet. Häll på lite hjärtströssel. Lägg på jordgubbarna mot mitten av tårtan, varva de chokladdoppade med halverade jordgubbar. Stick ner den smälta sockerdekoren i mitten av tårtan -luta dem lite mot varandra. Stick in myntakvistar där det passar. Spritsa lite mörk chokladmousse längst ner på tårtan. Sätt dit några strösselhjärtan om du vill. Klart! Puh!

Självklart kan du använda dig av vad du själv vill dekorera med. Mina tårtor såg lite olika ut eftersom jag testade mig fram vad som blev snyggast. (Jag prövade även att dela de chokladdoppade jordgubbarna, men det blev inte så bra eftersom chokladen lossnade, så du kan lika gärna strunta i att doppa dem, men det är snyggt att varva hela gubbar med halverade).

Lycka till! <3






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar