4 april 2012

Midnattsmiddag


Vi kom hem lite sent igår och ingen av oss hade ätit riktig middag. Så jag improviserade ihop en räkcoctail med det vi hade hemma. Jag gör en liknande ibland till förrätt när jag har middagsbjudning men brukar använda mig av lite andra ingredienser då, dessa finns med inom parentes i receptet. Det här är verkligen en enkel och väldigt god förrätt/nattamat/lyxlunch! Vi drack självklart öl till detta.



Shrimp-Coctail Goodnight

2 personer


1 näve räkor (jag tog frysta, men färska går såklart ännu bättre!)
1 dl majonnäs
1 dl gräddfil (men ännu hellre creme fraiche!)
ca 5 cm finhackad purjolök (men gärna en halv rödlök om du har!)
1 krm sambal oelek
1 vitlöksklyfta
1 krm ekologisk grillkrydda (dvs uan glutamater)
0,5 tsk citronjuice
1 tsk sweet chili sås
salt & vitpeppar efter smak
ca 0,5 tsk persilja (jag har alltid färsk eller fryst. Torkad persilja kan du faktiskt sluta med tycker jag..)

(Om jag hade haft detta hemma hade jag haft i det med, det blir supergott:
1 stjälk finhackad selleri
1 halvt finhackat rött äpple
2 krm dill)

klyftad tomat
gurka i stavar
lite salladsblad
oliver uppträdda på tandpetare
1 tunnbröd (eller två brödskivor av annat slag) som du steker på lite på båda sidor

Tina och skala räkorna. Finhacka de grönsaker som ska hackas. Rör ihop alla ingredienser. Klicka upp i coctailglas. Lägg på tomat, gurka, sallad och oliver. Stek på brödet och bryt det eller skär det i stavar och stick ner i glaset. Mums!


***





2 kommentarer: