18 juli 2012

Guld och gröna skogar!





Min pappa tycker om att gå i skogen och leta guld - det vill säga kantareller. Han vet alla bra ställen runt skogarna där vi bor.. Men vad han inte verkar gillar är att rensa svampen. Så jag brukar få allt han plockat. (Lustigt, jag skulle ju vilja ha lön för mödan och äta den också!) - så på hösten brukar det hänga en påse med skogens guld på min dörr när man kommer hem. I år är svampen tidigare än vanligt eftersom det har regnat så förfärligt mycket, så nu har jag redan ätit nyplockade kantareller! Nedan följer ett recept som jag bjöd mina vänner på i måndags. Det är förresten fantastiskt när man kan göra såna här underbara saker en helt vanlig måndag: grilla, dricka rosévin och sen att vännerna sover över så hela lägenheten är full av madrasser och tältsängar. Mysigt! Det kom en liten skur precis när vi var klara med middagen -så rabarberpajen med marsánsåsen (se mitt förrförra inlägg) fick avnjutas inomhus bland massa tända ljus, men det gjorde inte så mycket eftersom vi redan suttit större delen av kvällen utomhus. 

(Allt är ekologiskt, utom kantarellerna som är plockade lokalt.) :-)





***

Förrättsvåfflor med smörstekta kantareller

4 port





2 hela våfflor (Se våffelreceptet här: http://whosthatcutiepie.blogspot.com/2012/04/ )
En rejäl näve små fina gula kantareller, eller lätt hackade stora kantareller
En halv rödlök
8 tsk creme fraiche
8 st persiljekvistar
smör (tex ekologiskt bregott som jag tycker är väldigt gott till det mesta)
salt och peppar

Stek kantarellerna i smör, salt och peppar. De ska få lite färg så stek på medelhög värme i några minuter.
Dela våfflorna och ge alla 2 "hjärtan" var. Klicka en tesked creme fraiche på varje våffelbit, lägg på lite kantareller, rödlök och en persiljekvist. Gå några varv med salt och pepparkvarnen över. Servera!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar