10 april 2012

Påskpyssel i dagarna tre


Nu har jag påskpysslat i tre dagar.. och bjudit hela familjen på mat.  De vegetariska kikärtsbiffarna blir så goda att min sambo hann äta flera stycken innan middagen ens hann börja.. (jag kan även meddela att smeten är så god så att man gärna äter den direkt ur bunken!) :-)

Allt är ekologiskt utom currypastan och marsipanen. Obs! ekologisk  buljongtärning tycker jag att du ska börja använda för att slippa alla farliga glutamater. Jag kommer att tjata lite om glutamater i den här bloggen. Är du nyfiken på varför du inte ska äta det kan du läsa mer här: http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/msgveta.htm )

***

Vegetariska Kikärtsbiffar 

(om du vill ha dem veganska - se parenteserna)

12 st -ca 4 port



1 burk kikärtor
1 gul lök
2 morötter
1 msk tomatpuré
3 msk olivolja
3 msk tahini dvs sesampasta
0,5 tsk sambal oelek
2 vitlöksklyftor
1 buljongtärning
1 tsk citronjuice
1 msk honung (eller sirap)
1 ägg (kan uteslutas)
2 brödskivor (kolla att brödet inte innehåller mjölk eller ägg)
0,5-1 tsk oregano
0,5-1 tsk spiskummin
1 liten knippa färsk persilja
1 tsk röd currypasta eller garam masala krydda
7 varv med svartpepparkvarnen
0,5 tsk salt
3 msk creme fraiche (eller sojagrädde)

Enklast är om du har en matberedare!
Gör såhär: skala löken och dela, skala morötterna dela i mindre bitar. Skölj kikärtorna och ta bort de som är mörka (de kan vara dåliga). Häll i alla övriga ingredienserna. Om brödet är fruset kan du fukta dem lite. Mixa allt tills du har en jämn smet. Klicka ut på en bakpappersklädd plåt med glasskopa. Grädda dem i nedre delen av ugnen i ca 45 min. Obs! Efter ung halva tiden kan du ta ut dem och trycka till dem lite med fingrarna. De ser ungefär ut som bondkakor när de är färdiggräddade. :-) Njut dem med en sallad och gärna en potatisgratäng. Yam yam!


***



Potatisgratäng á la Anna

6 port



ca 20-25 st potatisar
1 gul lök 
8 cm purjolök
2-3 vitlöksklyftor
1 liten knippe persilja
0,5 tsk citron
1 krm vitpeppar
8 varv m svartpepparkvarnen
1-1,5 msk salt (jag vet det låter mycket men efter 1 msk salt i var vi ändå tvungna att salta efteråt, men välj efter eget tycke)
1 tsk oregano
1 msk olivolja
2 msk sweet chili sås
4 dl creme fraiche -valfri fetthalt (kan ersättas med sojagrädde eller havregrädde)
2 dl grädde - valfri fetthalt (kan såklart ersättas med sojagrädde)
Ev. lite riven parmesan
Några klickar smör (eller mjölkfritt margarin)

Gör såhär: skala all potatis. (Puh!) Skär den i tunna skivor. (Eller använd en mandolin). Lägg den skivade potatisen i en skål så länge. Finhacka lök och purjo. Lägg löken i en annan skål. Rör ner creme fraiche och grädde tillsammans med alla kryddor i lökblandningen. Lägg ut ett lager potatis i en gratängform, häll över creme fraiche/lök-blandningen över potatisen. Varva potatis och blandning. Ovanpå kan du strö lite riven parmesanost och klicka ut små smörklickar. Det blir superfint.

Det här är mitt bästa recept på potatisgratäng. Det blir salt som uppvägs av lite sött och surt - detta plockar fram potatisens egenskaper jättefint! Grädda i mitten av ugnen på 200 gr i ca en timme (kolla efter 45 min hur länge till som behövs).


***


Sallad med rostade frön

ca 4 port


1 liten påse blandsallad (gärna med spenat och ruccola)
1/2 gul eller röd paprika
1 stor morot
1/2 rödlök
1-2 msk rostade sesam -och - pumpafrön (tex Renée Voltaires "salig blandning", eller gör själv)
1-2 msk olivolja
några droppar balsamvinäger
salt & peppar

Gör såhär: Finstrimla paprika och rödlök, skölj salladen, riv moroten på grövsta. Strö över frön, salta peppra och häll över olivolja o balsamvinäger. Rör om salladen och servera direkt. Passar väldigt fint till potatisgratäng eftersom det är lite beska i spenatblad och ruccola.

***


Påsktårta

10-12 bitar



Grunderna till receptet fann jag i senaste cooptidningen. Ett supersmidigt recept som var väldigt simpelt. Man skulle inte ens ha smör i tårtbotten! Och den blev väldigt saftig och god ändå! Jag sparade lite av ingredienserna och gjorde några mini cupcakes också (så att de blev som miniminitårtor). Mini-cupcakesen spritsade jag sen med saffransgrädde.



(1.) Botten gjorde jag såhär:

(2.) Vaniljsåsen gjorde jag ännu enklare än det som stod i coopreceptet:
1 tsk vaniljsocker
1 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 äggula
0,5-1 msk potatismjöl
0,5 dl socker
Blanda alla ingredienser till vaniljsåsen och ta av plattan så fort det börjar koka. Vispa ordentligt. Spä ev med vatten om den blir för tjock.

(3). Mango-banangrädde (för att de som skulle få äta tårtan älskar banan i tårtor!)
1 påse smoothiemix (det är en blandning med mango, papaya, ananas och banan, ca 100 gr)
1 banan
0,5 tsk citron
2 msk strösocker eller honung
2 dl vispgrädde
Vispa grädden. Mixa frukten med socker och citron -vänd ner i grädden.

ca 6 msk hallonsylt
1 dl saft (tag vilken saft du har hemma, jag hade päronsaft, det funkade jättebra)
1 marsipanlock
Godisägg, hjärtströssel & färgat socker samt smält sockerdekor

Gör tårtan såhär: Dela kakan i tre delar. Bred ett lager hallonsylt på botten. Sen på med vaniljkrämen. Sen nästa tårtbotten, därefter ett lager vaniljkräm igen och därefter mangogrädden, sen på med sista tårtbotten och häll över saften över kakan. Ta den sista mangogrädden och lägg därefter på ett marsipanlock (jag köpte färdigt lock i mataffären). Sen pyntade jag tårtan med smält socker som jag la i formen av ett fågelbo, godisägg och färgat socker samt hjärtströssel.


***


Marsipanägg

1 bit marsipan
någon msk grädde
några hackade mandlar
några droppar karamellfärg
vit choklad
lite mjöl

(mängden beror helt på hur många ägg du vill göra)

Mixa marsipan och grädde, häll i lite hackad mandel och karamellfärg. Rulla till ägg. Lägg dem på en liten bricka eller fat med smörpapper. Smält den vita chokladen över vattenbad. Droppa en droppe vatten i chokladen, detta gör att den klumpar sig och går inte att smälta igen, sikta över lite mjöl. Knåda samman chokladen till en massa. Detta gör att det är mkt enklare att forma den som du vill. Ta en sked av massan och tryck ut i handen. Lägg marsipanägget i massan och rulla massan runt till du nu har ett vitt ägg. Rulla sen ägget i färgat socker. Efter en stund stelnar ändå chokladen och ägget blir hårt, men jättefint när du sen äter det och finner att det har en annan färg inuti. :-)



***



Återanvända påskägg



1 påskägg
1 servett eller 1 silkespapper i fina färger
Fjädrar, band, kycklingar etc.
(ev. lim)

Om du har gamla påskägg som ligger är det troligt att de har ett rätt töntigt mönster på sig med kycklingar, tuppar och harar. Jag gjorde dem lite personligare genom att trycka fast en halv grön servett på bottendelen av ägget och ett rosa silkespapper på överdelen. Det går alltså precis lika bra med en servett som med silkespapper. Du behöver inte ens lim! Du viker bara in överflödet papper inuti, sen fyller du med godis och pressar ihop över och underdel och det sitter som ett smäck. Om du har dem dubbla så ser man inte igenom mönstret under. Sen är det bara att fritt dekorera dem med vad du vill. Jag hade hjärtband och fjädrar. Fjädrarna fäste jag med en droppe lim.


 Glad påsk!

***








2 kommentarer:

  1. Jag försöker också hålla mig borta från natriumglutamat och införskaffade mig en ekobuljon. Men det roliga var att när jag bloggade om den, så fick jag en kommentar som sa att den innehåller jästextrakt istället för natriumglutamat. Jästextrakt kan tydligen också innehålla glutamat. Skillnaden är att jästextrakt räknas som livsmedel och inte som tillsatsämne. Jag hittade en intressant artikel om ämnet: www.sydsvenskan.se/sverige/article411844/E-amnen-ersatts-med-jast.html

    Jag vart lite förvirrad och nu kör jag med egen kryddning, så långt det går. Men ekobuljong är ju ändå alla gånger bättre än vanlig :)

    SvaraRadera
  2. Hej Heidi!
    Hmm..det är märkligt eftersom det är förbjudet med glutamater i ekologiska/kravmärkta livsmedel. Kanske de har dubbelkollat att det inte är det i jästextraktet, eller kanske det är en miss eller en luring från deras sida.. jag ska kolla upp detta och återkomma i ärendet. Tack för ditt inlägg!

    Med vänlig hälsning Anna

    SvaraRadera