23 maj 2012

Här brinner det i knutarna!





Ja, bokstavligt talat. För runt knuten på vårt hus har vi massor av brännässlor. Men i år tänkte jag försöka hålla nere nässelbeståndet. (I nuläget är det bara kirskålen som tar över). Så nu har jag använt mig av nässlorna på bästa sätt. Jag har gjort nässelsoppa och nässelvatten. Nässelsoppan var till mig och min sambo och nässelvattnet ska bli till mina odlingar - det ska bara få gotta till sig i några veckor och sen är det superbra gödsel. Allt detta om nässlor har jag lärt mig på Trädgårdsfredag (numera går det på onsdagarna och heter Trädgårdsonsdag - här kan du se ett avsnitt: http://svtplay.se/t/178010/tradgardsonsdag). Såhär gjorde jag nässelsoppan - undrar varför det heter nässelsoppa? Antar att brännässelsoppa inte låter lika fint..



***

Nässelsoppa med pepparrotskräm

(ca 4 port)




ca 1 liter nässlor -jag plockade så det fyllde mitt durkslag
1 lök
1 stor vitlöksklyfta
ca 2 msk smör
ca 1 dl vitt vin
ca 2 dl grädde
5 dl vatten
1 buljongtärning
ca 1 msk örthack -blandade örter (om du inte har egenodlade så kan du köpa frysta -det är ett smart och mer miljövänligt sätt att få örter på istället för att köpa färska på kruka hela tiden -som ändå dör och så måste man köpa nya osv..)
1 msk honung (eller sirap)
0,5 tsk citronsaft
salt & peppar
1 dl philadelphiaost/creme fraiche
en liten bit pepparrot


Hacka lök och vitlök. Skölj och klipp nässlorna i mindre bitar -annars är tipset att du gör det direkt vid plockningen när du ändå har handskar på dig! (Jag tog inte bara de där jättesmå nässlorna - som jag hört att man ska -utan de som var lite större -men då endast skottet längst upp som inte såg så grovt ut). Fräs sedan lök och nässlor i smör tills det sjunkit ihop en del, häll därefter på vinet och låt det i princip koka bort. Häll sen över grädden, lägg i buljontärningen, honungen/sirapen, citron och örthack. Låt det gärna koka ihop sig något innan du häller på vattnet. Kör sen med stavmixer och smaka av med salt och peppar . (Obs de längre nässelsjälkarna fastnar gärna i stavmixern så det är därför det är bra om man klipper av nässlorna innan). Under tiden finriver du pepparroten, och rör ihop den med philadelphia eller creme fraiche -jag tog lite av båda och det blev perfekt konsistens. Smaka även av pepparrotskrämen med salt och peppar. Vid serveringen klickar du i lite av pepparrotskrämen och lägg gärna på något blad eller strån av gräslök. Att koka soppan tog ca 10 min, med plockningen ca 45. Alltså det är enklare än man tror -och ännu godare!



***

Nässelvatten

(till dina växter)

Plocka så mycket du nässlor du orkar, gärna en hink full. Fyll upp med vatten. Låt stå i nåt hörn utomhus med ett lock över. Vänta i ca tre veckor. Gödsla dina växter! OBS det luktar vedervärdigt - men är väldigt effektivt! Tror att det kan ha haft en effekt på mina fina morötter och zucchini jag fick förra året, måste bara lägga in en bild..






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar