30 maj 2012

Grillad cutiepie!






Ja inte jag alltså, utan mitt nya experiment, jag testade att göra en efterrätt direkt på grillen. Och det funkade jättebra! Mina tog en timma, men vi hade haft väldigt lite kol på grillen från början. Men tiden tycker jag är värt det, eftersom det känns bra att använda eftervärmen på grillen som enda energikälla till dessa små läckerbitar. Och precis när man ätit sin grillade huvudrätt, fått i sig några öl och pratat ett tag så är efterrätten klar!


***


Mini persikopajer på grillen med vaniljvisp

(4 st)



(alla ingredienser är ekologiska, för att få vaniljvispen eko tar du ekogrädde och ekovaniljsocker.)

1 dl vetemjöl
4 msk smör
ca 1 msk vatten
1 tsk socker
2 persikor
ev socker till persikorna
aluminiumformar
vaniljvisp/vaniljgrädde

Knåda ihop mjöl, smör, och socker, tillsätt vattnet och dela upp degen i fyra bitan. Tryck sedan ut degen i formarna. Skär av fruktköttet från persikokärnorna och lägg i bitarna i formerna. Om du är en riktig sweet-tooth strör du på lite socker ovanpå persikorna också (men jag tycker inte att det behövs). Efter du har grillat huvudrätten lägger du på minipajerna på eftervärmen -det tar allt ifrån 30 min till 1 timma beroende på hur varm grillen är. (Om du fortfarande har kraftig glöd mår pajerna bäst av att ligga på kanterna så att de inte bränns under). De är klara när du kan se att de börjar lossna lite från kanterna i formarna och frukten vattnat sig lite. Tippa upp pajerna på ett fat, klicka på vaniljvisp och servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar