22 maj 2012

En liten prinsessa




Här kommer bakverken jag gjorde till min väns födelsedag! De blev jättesöta och populära, tyvärr fraktade jag dem rätt långt på tåg och tunnelbana så de gick sönder lite (tips är att om du ska frakta dem, lägg på marsipanen efter frakten!) Min vän tyckte att jag skulle ta patent på dessa..kan man ta patent på ett bakverk? Jag har i alla fall aldrig sett riktigt såna här..(använd dig av ekologiska ingredienser så långt du kan..finns ju tom ekologiskt florsocker! Vaniljvispen kan du få eko genom att helt enkelt vispa vanlig ekologisk grädde och sen hälla i ekologiskt vaniljsocker, däremot har jag ännu inte sett ekologisk marsipan, nån som sett?)


***

Prinsess Cupcakes

(ca 13 stycken)




3 ägg
2 dl socker
några droppar citron
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
0,75 dl flytande margarin
1,5 dl mjölk
marsipan -gärna grönt färdigt lock, och lite rosa marsipan (eller färga själv)
2,5 dl vaniljvisp
2.5 dl grädde
grädde
hallonsylt
florsocker


Vispa ägg och socker fluffigt, häll på några doppar citron. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker separat, rör sedan ner det i äggvispet tillsammans med mjölk och smör -lite i taget. Häll upp i formar (fyll dem till något mer än hälften), grädda i 20-25 min på 175gr. Låt dem svalna.Förbered fyllningarna så länge. Vispa vaniljvispen för sig, och grädden för sig. Rulla rosor av den rosa marsipanen, (Jag gjorde såhär: http://www.youtube.com/watch?v=_kXaK8b8Eq0&feature=related -ganska långsamt. Man kan oxå göra såhär: http://www.youtube.com/watch?v=Z2kdgmBgayY - om man är superskicklig..) Tag ur rundlar ur den gröna marsipanen -jag använde glas till det. Jag gjorde även blad till rosorna som jag tog från den gröna marsipanen -och färgade lite mörkare grön. Använd florsocker om marsipanen börjar klibba! Gröp sen ur ganska mycket ur mitten på varje muffin. Fyll dem med ca en liten tesked sylt, ca en matsked vaniljvisp, och bred sedan lite vispad grädde ovanpå alltihop. Om man inte arbetar väldigt fort så är det bra om man kyler cupcakesen innan man lägger på marsipanen - för jag märkte att det blev lite kladdigt efter en stunds arbete. Det är även bra om du har rätt hårt vispad grädde och vaniljvisp. Precis innan servering pudrar du varje cupcake med florsocker, och lägger på rosor och blad. 
<3







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar